Movies that Matter

Stichting Movies that Matter is een initiatief van Amnesty International. Movies that Matter wil middels speelfilms en documentaires ogen openen voor mensenrechten en situaties waarin deze rechten en menselijke waardigheid in het geding zijn. Het zet film in voor het aanwakkeren van de dialoog over mensenrechten, de beïnvloeding van de publieke opinie en de activering tot inzet voor mensenrechten.

Naast het jaarlijkse Movies that Matter Festival in maart in en rond Filmhuis Den Haag, organiseert de stichting Movies that Matter on Tour. In samenwerking met filmtheaters en lokale partners zijn er in veertien Nederlandse steden maandelijkse filmvertoningen, met aansluitend een interview of debat met uiteenlopende gasten en de gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en mee te discussiëren.

Extra achtergrondinformatie over de films uit het programma is te vinden op het blog van de stichting Movies that Matter. Prijzen, data en tijden op deze site zijn onder voorbehoud. Kijk voor de meest actuele informatie over de voorstellingen in Delft op de site van filmhuis Lumen

De films voor het voorjaar van 2020 zijn bekend. De films beginnen altijd om 19:30 uur. Zie voor meer informatie de site van filmhuis Lumen

Donderdag 9 april 2020: Sidik en de Panter

(winnaar IDFA Award for Best Dutch Documentary)

In het adembenemende berglandschap van Koerdisch Irak zoekt Sidik naar een panter, die al 25 jaar niet in het gebied is gesignaleerd. Hij hoopt dat met de vondst van de panter het gebied tot nationaal reservaat wordt verklaard, waarmee oorlogen en conflicten tot de verleden tijd zullen behoren.

Regisseur: REBER DOSKY

Taal: Engels

Ondertiteling: Nederlands

Spreker: Wordt nog bekend gemaakt.

Helaas is deze vertoning in verband met de Corona epidemie afgelast voor april en verplaatst naar oktober.

Donderdag 14 mei 2020: Allen tegen Allen

Een diepgravende en onthullende documentaire over het ontstaan van het vooroorlogse fascisme in Nederland aan de hand van uniek archiefmateriaal. Zo toont de film hoe in Nederland een vruchtbare bodem werd gevormd voor de Duitse bezetting in de jaren ’40.

.

Documentaire

Regisseur: LUUK BOUWMAN

Taal: Nederlands, Duits

Ondertiteling: Nederlands

Spreker: Wordt nog bekend gemaakt.

Helaas is deze vertoning in verband met de Corona epidemie voorlopig uitgesteld

• Laatste wijziging: 28 maart 2020.