Regio

Midden-Amerika bestaat uit de landen: Mexico, Guatemala, El Salvador, Nicagarua, Panama, Costa Rico en Honduras. Hierbij gaat momenteel vanuit Amnesty de meeste aandacht uit naar Mexico en Guatemala. Amnesty groep Delft richt zich vooral op de cases van Claudia Medina (Mexico) en Maria Isabel Franco (Guatemala).

In Mexico is veel geweld van bendes, en van politieagenten en militairen die hen bestrijden. Met name in het grensgebied met de Verenigde Staten worden jaarlijks honderden vrouwen en meisjes verkracht en vermoord. Mensenrechtenverdedigers en journalisten liggen onder vuur en de rechten van inheemse bevolkingsgroepen worden op allerlei manieren geschonden.

Door de gewelddadige burgeroorlog die het land 36 jaar lang teisterde, is in Guatemala een cultuur van geweld ontstaan. Met name vrouwen, vakbondsleiders en inheemse volkeren zijn het doelwit van intimidatie en agressie. De autoriteiten bieden de bevolking nauwelijks bescherming tegen drugscriminaliteit, bendes en gewelddadige overvallen. Ondanks hervormingen van het politieapparaat, viert corruptie hoogtij. Hierdoor wordt slechts een klein deel van alle misdadigers veroordeeld tot een gevangenisstraf.

• Laatste wijziging: 28 maart 2020.